field guide to get lost

helo, saya teringin big mac.

seorang diri di flat jalan kedah, melayan kimutaku semasa dia menjadi kuryu kohei dalam hero.

i have to stopped my infatuation towards ichikawa ebizo xi — he’s somewhat ungoogleable, fancies older women when he is already older than me (he had a relationship with an actress younger than him and it only lasted three months and the actress took it pretty badly after the breakupkalau aku? committed harakiri kot), and i think so far i only like him in mr brain — and he’s consuming me, or rather, my extreme fondness towards him consumed me (dah aku takde keje lain dan love interest realiti).

i have somewhat guessed that this is like a sudden-plunging-deep-crush-cum-infatuation only and selamanya sepanjang hayat, cinta hati jdorama aku adalah kepada kimutaku seorang.

saya seorang diri di flat jalan kedah kerana mereka yang lain pergi jalan-jalan di gurney walk. saya agak kurang sihat, been sneezing and my sinus has been pre-killing me throughout the past week, very dry throat and pre-feverish also.

kirimkan kepada mummy belikan kool fever, ubat selesema (tertinggal di kelana jaya) dan ubat batuk (alternative).

dan juga saya teringin mcdonald’s — tak pnahpnah whereas sebelum ni aku tak heran langsung bila orang ofis order mcdonalds.

raya kali ini diakui agak kureng — ketiadaan najwa dan fikry buatkan jumlah gambar dan aktiviti camwhoring limited nak mampos. and i’m not so much into lauk-lauk raya this year. aku nak mcdonald’s! — dehelll? mungkin sebab aku agak feverish tapi very eid-ish anyways.

okay, enough about penang. mungkin raya ketiga aku di ferringhi. nak tengok aku pakai two-piece? sila jangan lepaskan peluang. ~muntah sekarang~

muntah lagi
~ muntah lagi ~

sekarang, berbalik kepada mr brain.

aku rasa sebab dah nonton banyak sangat series yang didownload dan khatam harry potter ulang-ulang (nak lepas satu juzuk sehari di ramadhan gagal sama sekali), macam aku dah boleh jadi si penganalisis dan pengagak jalan cerita.

ending kepada mr brain adalah tergantung. tak tau apa yang dibisikkan tsukumo kepada yuri, apa jadi dengan takei (the mr suraya), siapa si cina jepun jinjang yang bagi sampul pada takei-san, apa ada dalam sampul itu, dan paling penting sekali siapakah dia si takei-san ini? adakah dia ini double, triple agent a la professor snape? dia ade kena mengena ke dengan kes 17 tahun yang lalu itu? kenapa dia menggunakan ahli-ahli politik itu sebagai his pawns — ape perkataan untuk pawn dalam bahasa melayu? mungkinkah dia berdendam a la kj terhadap dr m kepada ketua IPS yang tak nak bagi dia masuk IPS seperti tsukumo hintedkan in the last episode secara satu pelawaan ajak-ajak ayam (snape pun dideny oleh dumbledore untuk jadi teacher for defence against the dark art), atau dia bingit sebab tsukumo beriya ajak that older woman minum champagne lima tahun yang lalu masa tsukumo jadi hos ketiga paling femes di tokyo (he prefers older women also, nehhh?), atau, atau, dan atau.

sebab aku desperate nak tau ape jadi dengan takei-san, memeriksa samada kemungkinan aku ada tertinggal sebarang episod, adakah aku tak nonton setiap episod betul-betul sebab sibuk bercookies — telah ku googled dan didapati saya tidak keseorangan.

kimutaku pun kata kat aku dalam satu temuramah oleh suratkhabar cina mana ntah that the ending to mr brain is a cliffhanger. mungkin akan ade sp. yeayyy. maknanya lebih banyak ichikawa ebizo xi untuk diliurkan — yeahhh, can’t get enough of him.

first aku tengok dia dalam episode 7 (dah itu yang habis download dulu dan aku tak reti nak menunggu semua habis download atau tengok ikut turutan) when he walked up the stairs — shot dari belakang. tengok frame dia dari shot belakang itu was already like i know he’s sooo hot and the first words i uttered — who. is. this?

his posture, him sucking sweets, bald like that and sharp features — whoa! dia tidak handsome, tapi dia hot. dan dia tinggi tapi 5′ 10″. tetap desirable (kan aku nak 62“?) nak mampos. i like the way his voice droned like that dan ekspresi muka yang dilakonkan (i think) has heavy kabuki influences even though i have vague ideas of what kabuki is. confirmed anyway lepas aku educated diri sendiri tentang kabuki di youtube. and watching ichikawa ebizo xi doing both fierce male and graceful female kabuki characters are totally — it’s his passion reflected and kabuki is naturally in his blood anyways.

dalam mr brain, ichikawa ebizo xi itu boleh berkomunikasi menggunakan ekspresi mata sahaja. patut lea dia tak banyak skrip sedangkan aku suka dengar suara dia — silky velvet-ish a la alan rickman.

for you who don’t know, kabuki is a japanese dance-drama of an all-men casts. ichikawa ebizo xi is not his real name — its takatoshi horikoshi — the family name ichikawa is the prestigious family in kabuki and ranked second after the prime minister in japan. ebizo is a keturunan name from father-to-son-father-to-son blablabla and he is the eleventh in line using the name (previously he used shinnosuke).

*kejap, berbalik kepada family*

mereka telah pulang dari gurney walk. hajat di hati mereka nak makan nasi beratur, tapi motokar dah beratur dulu (sebab sangkut dalam parking lot dekat 45 minit traffic di georgetown amat teruk). dari kenyangkenyangkenyang jadi LAPAR, telah ku pesan big mac tapi mereka tak sanggup nak redah traffic georgetown malam ini maka beli sushi aja di cold storage.

lepas tu aku kena buat sandwiches untuk mereka pagi esok. di bawah adalah kitaran gambar masak-masak aku di bulan puasa (salad untuk sandwich lagi!), melantak sushi, dan joker yang tersengih dapat kool fever.

DSC05082

*cerita penaja tamat. berbalik kepada j-doramaland*

tentang yours truly’s kekasih gelap pula, the production of mr brain and his potrayal as tsukumo ryusuke has been criticised negatively rata-ratanya — the usuals: big budget, star-studded guests in each episode, tapi cerita merapu. tak kisahlah jalan cerita, it’s jdoramaland after all.

as for kimutaku’s acting… he will have these two types of characters in the doramas he played that i’ve watched. the cocky bastard and the gentleman yang sengal. similarity of the two, he will go to any length to prove his point which is almost always right. in pride, engine, he was the cocky bastard. in hero, change, he’s the gentleman yang sengal. in mr brain, it’s the combination of both which produced the genius maniac — bila part ketawa sewel dia tu lea.

a picture is worth a thousand words maka feast your eyes to the pictures below hasil kerja seorang fan yang kindheartedy scanned dari zine anan — i couldn’t recall the blog link — arigato kozaimasss!

eleh, sebenarnya aku dah maleyh nak blog… tak sesabar nak edit pictures, nokkk.

pehalll aku asyik gay-ism nih lately (nurlin punya pasal).